23948sdkhjf

Prisen betyder meget når danskerne handler før jul

Dagligvarebutikkerne kæmper om kundernes indkøb før jul. Slagtilbud lokker mange, siger privatøkonom

Slagtilbud på fløde, sødmælk, smør, chips og sodavand præger siderne i de danske tilbudsaviser disse dage, hvor julen står for døren.

Og det er bestemt ikke uden betydning, at dagligvarebutikkerne forsøger at lokke med de gode tilbud.

For gode priser og mulighed for at spare penge på indkøbene er noget, der tiltaler danskerne.

Det siger Louise Aggerstrøm Hansen, der er privatøkonom i Danske Bank.

- Butikkerne forsøger at lokke med et rigtig godt tilbud på eksempelvis smør og flæskesteg, og det er en gængs salgsteknik, de har. For der er ingen tvivl om, at efter de seneste par år betyder prisen bare mere og mere for danskerne.

- Vi så, at fødevarepriserne stak fuldstændig af i 2022 og er forblevet relativt høje, selv om de ikke stiger helt så meget nu. Og det betyder altså, at der er rigtig mange, der har vænnet sig til at være meget mere opmærksom på prisen, når de går ud og køber ind, siger hun.

I butikkerne oplever de også, at kunderne går efter de gode tilbud, særligt på julevarerne.

Rema 1000 oplever allerede stort rykind i butikkerne og stor efterspørgsel efter tilbudsvarerne.

- Vi har ramt de helt rigtige tilbud til kunderne igen i år og lige så vigtigt, så er vores store leverandører på de varer vildt gode til at sikre leveringer til butikkerne.

- Kunderne har taget rigtig godt imod vores tilbud, og vi har nogle historisk store handelsdage i disse dage, siger kommunikationschef Jonas Schrøder.

Også i Salling Group, der blandt andet står bag butikkerne Netto, Bilka og Føtex, bliver der købt mange slagtilbudsvarer som smør, steg, sodavand, mælk og fløde.

Tilbuddene er også nøje udvalgt efter at få kunderne til at gøre indkøbene netop i Salling Groups butikker.

- Det er ingen hemmelighed, at december er vigtig for alle i dagligvarehandlen. Og der har vi jo et stort ønske om, at kunderne gør deres indkøb hos os, og så vil vi selvfølgelig gerne tilbyde varer til den skarpest mulige pris, siger pressechef Jacob Krogsgaard Nielsen.

Selv om mange er meget bevidste om at spare penge på indkøb, betyder det ikke, at folk er økonomisk pressede som for et par år tilbage, vurderer Louise Aggerstrøm Hansen.

- Der er ingen tvivl om, at danskerne har været igennem en periode, hvor de er blevet mere og mere pressede. Nu synes jeg dog, at pilen peger den rigtige vej for rigtig mange.

- Vi ser, at lønningerne stiger, at overførselsindkomsterne også begynder at komme med op. Alting stiger på indkomstsiden lidt hurtigere, end priserne stiger, og det gør også at købekraften stiger, og man kan få lidt mere for pengene, siger hun.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065